Us poso en antecedents: sóc català de mare aranesa i pare valencià. Parlo amb els meus fills i la meva dona en català central...amb forts occitanismes, amb la meitat de la meua familia en la rica varietat valenciana, i depenent de la persona utilitzo la varietat central o la varietat nordoccidental, pròpia dels pirineus, més suau que la terra ferma, però que em delata com a no-barceloní, encara que curiosament...vaig neixer a Barcelona.
Si això li sumem parents occitans a Tolosa, consorts de parents francofons i castellanoparlants...les reunions familiars son una veritable i bonica torre de Babel.
Tanmateix, hi ha una cosa que no canvia: el meu nom: Sèrgi, amb accent obert a la e, amb grafia aranesa i que denota el meu origen i em defineix culturalment. Per tant, no admeto traduccions del meu nom,i el defenso, de la mateixa forma que respecto l'idioma del nom d'un nouvingut, independentment de la llengua en la que s'expressi.
Fa uns mesos, en una reunió d'empresa, vaig ser presentat a un nou proveïdor, i el meu cap, català nascut a Burgos i castellanoparlant, em va presentar pel meu nom, i es va iniciar la conversa....íntegrament en castellà, a la que jo em vaig afegir en aquest idioma.
En un moment determinat,el proveïdor es va referir a mi com a Sergio...i vaig notar que, entre els meus companys es feia un silenci...esperant la meva resposta.
Jo per treure fusta a l'assumpte, vaig tombar a tots dos cantons (no fora cas que hi hagués un Sergio)...i li vaig preguntar: "¿Te refieres a mi?"...i abans que pogués respondre li vaig dir "Sèrgi...para los amigos...y con acento en la e"
La resta dels meus companys van riure per la sortida...però el proveïdor es va sentir atacat en la seva autoestima...i va fer el pitjor: respondre ofès amb un atac fora de tó : " Pués me va a costar mucho dejar de llamarte Sergio, puesto que no hablo ni quiero hablar catalán"
Aquí ja no vaig respondre jo, sinó el meu cap`(català nascut a Burgos castellanoparlant, us ho recordo) :" No es una cuestión de lo que quiera o no quiera,que me trae sin cuidado, es una cuestion de respeto,y el respeto es la base de toda buena relación comercial...cosa que hecho en falta en usted"
No cal dir que la reunió va acabar fulminantment, i es va escollir el pressupost de la competència.
Adishatz a toti!