Hola, Mireia! Referent a Triodos, et diré que és un dels primers "bancs ètics" i que és holandès, amb presència a molts països europeus. Bàsicament, es podria dir que treballa per internet, ja que tenen molt poques oficines "físiques". A BCN n´hi ha una a la Diagonal i a Girona, una a la plaça de Catalunya, 16.
Com comenta en Mat, per desgràcia no són especialment respectuosos amb la nostra llengua. Vull dir que tenen la seu espanyola a Madrid i "passen" del català. Suposo que és, bàsicament, per "desconeixement" de la problemàtica catalana, cosa que no suposa cap disculpa, en absolut. Per posar un exemple, fins i tot Amnistia Internacional té problemes amb el tema, ja que hi ha molts socis catalanoparlants -jo en sóc, també- que estan molt descontents que una organització de defensa dels drets humans, no tingui en compte el dret dels catalans a viure en la nostra llengua. De fet, hi ha polèmica i protestes sovintejades, dins de l´organització, ja que molts catalans voldríem rebre la revista en català i que el web tingués versió catalana. T´ho comento perquè Triodos em sembla que fa el mateix. Per a ells sembla un tema secundari...
De tota manera, segueixo a Amnistia i a Triodos perquè faig prevaldre la funció social... però, a més, em dedico a protestar, periòdicament, per mirar de canviar les coses.
Triodos és un banc que només inverteix en economia productiva (pimes, cooperatives, etc.), el que anomenen "economia real" perquè produeix riquesa i no especulació, i també té en compte el desenvolupament sostenible. Jo estic d´acord amb aquesta filosofia i en sóc clienta... però també ho sóc de la Caixa d´Enginyers, que és una cooperativa catalana. Així, d´alguna manera, faig un 50% i afavoreixo tots els valors que defenso: socials i catalans! I és que, de moment, fer que tot vagi junt no és fàcil!
. Encara...
També hi ha altres entitats: Coop57, Fiare... però són bàsicament, cooperatives de serveis on pots posar els estalvis o fer-te soci per possibilitar préstecs a l´economia social. Em sembla, però, que no operen com a bancs, més que en aquest sentit. Fiare és italiana i finança iniciatives socials a diversos països, també a Catalunya. Tenen web en català. I Coop57 és catalana i només opera a Catalunya, pel que jo sé.
Per acabar: és veritat que totes aquestes entitats no tenen les xarxes de sucursals que té la banca tradicional i, per tant, és menys còmode d´operar-hi. Però assumeixo la incomoditat i m´he acostumat a operar per internet. Abans estava acostumada a anar al caixer automàtic cada dos per tres, però, realment, no és necessari. D´altra banda, les entitats tradicionals cada cop empenyen més els clients, també, cap a internet (evidentment, per estalviar-se treballadors!!). Vull dir que, acabaran igual, pràcticament: suprimint oficines i, a sobre, fent pagar per qualsevol "servei" (caixers automàtics inclosos). Internet ja és l´opció preferida per molta gent jove i la cosa va cap aquí sense cap dubte.
En fi: el que jo penso és que el meu banc ha de ser coherent amb els meus principis. I per això no puc treballar amb bancs "tradicionals" que ni em semblen ètics ni destaquen per seu suport al tema nacional (com es va veure, molt clarament en les passades eleccions, amb la Caixa, el Sabadell i tutti quanti). En tot cas, val més anar a Caixa Guissona o a Caixa d´Enginyers, etc. que es van estalviar d´amenaçar o fer por els clients davant la possibilitat de la independència!!